Att utmana våren!

Började redan förra våren med att utmana den lite. Eller egentligen är det väl växterna jag utmanar, men i alla fall.

Exempelvis brytbönor vill ju ha 12grader i jorden för att gro, vilket betyder att vi här i våra trakter borde så i månadsskiftet maj-juni. I fjol bestämde jag mig för att testa att så dem redan runt 10de maj och hör och häpna, de grodde jättefint och växte superbra. Så när alla andra hade små miniplantor skördade vi redan våra första bönor.

I år är det vitlöken som får sig en utmaning. Glömde totalt bort att få vitlöken satt i marken under hösten, så i mitten av mars satte jag några krukor med en klyfta i var och i början av maj då de hade kommit igång ordentligt planterade jag ut dem på kolonilotten, tillsammans med purjolöksplantor och en kinesisk gräslöks-planta. Hittills verkar alla utom gräslöken trivas, den fick lite kallt vid utplanteringen. Ska bli intressant att se hur vitlöken ser ut när det är dags att skörda.




För övrigt är planen att under helgen få ner både bryt- och vaxbönor o jorden, men området där de skall vara är fortfarande orensat...

/ Saga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0